Alejandra Martinez

The Sun, the Beetle and the Eternal Punishment

Untitled
Medium: Oil on canvas
Size: 30” x 40”
Untitled
Medium: Oil on canvas
Size: 30” x 40”
The Realization
Medium: Oil on canvas
Size: 30” x 40”
The Result
Medium: Oil on canvas
Size: 30” by 40”
Living Blindly
Medium: Oil on canvas
Size: 30” x 40”

Artist statement
Would it be an injustice to my work to start my statement without a question? I would say so. Since, afterall, questions are the fuel of my work. My paintings are the visual manifestation of the poems I write as ideas or questions. Symbols are elements that I use to connect the pieces throughout the series. The images, derived from the poems, come to life on the canvas to narrate a fantasy that exists outside the limits of time and reality and lives in my mind. This series narrates the frustration that arises when trying to come up with an initial idea to work with. The confusion of starting and the mystery of ending is what guided me to create this work. I am interested in finding relationships echoed by artists, religions and philosophers of the past to create my own.
My work has been inspired by surrealist artists. Surrealism was a 20th-century
avant-garde movement in art and literature which sought to release the creative potential of the unconscious mind, for example by the irrational juxtaposition of images. According to the major spokesman of the movement, the poet and critic Andre Breton, Surrealism was a means of reuniting conscious and unconscious realms of experience so completely that the world of dream and fantasy would be joined to the everyday rational world in “an absolute reality, a surreality”. Rene Magritte’s work along with Girogio de Chirico’s work have had a heavy influence within my work. Another major influence is Existentialism which is a form of philosophical inquiry that explores the problem of human existence and centers on the lived experience of the thinking, feeling, acting individual. In the view of the existentialist, the individual’s starting point has been called “the existential angst”or a sense of disorientation, confusion, or anxiety in the face of an apparently meaningless or absurd world. After reading one of Albert Camus’ most famous works, the Myth of Sisyphus, my view on existentialism changed. Where existentialism states that we must create our own meaning, absurdism invites one to embrace the Absurd, face the meaninglessness of it all and move on in life. Within my work, there exists a constant struggle between these two ideologies and I express these concerns as I developed this body of work . I am inspired by writers such as Jorge Luis Borges and Ramón Gómez de la Serna who belonged to the Ultraist movement. Ultraísm was an avant-garde literary movement, originated in Spain in 1918 as an opposition to the traditional modernism that prevailed in Spanish letters since the end of the 19th century. I have no formal training in writing poetry but it is exactly because of this that I reclaim the freedom to express myself without limitations. My work, specifically my sketches and writings, are a direct reflection of my automatic thoughts and ideas about painting.

Declaración del artista
¿Sería una injusticia hacia mi trabajo comenzar mi declaración artística sin una pregunta?
Diría que sí. Ya que, después de todo, las preguntas son el combustible de mi trabajo. Mis pinturas son la manifestación visual de los poemas que escribo como ideas o preguntas. Los símbolos son elementos que utilizo para conectar las piezas a lo largo de la serie. Las imágenes, derivadas de los poemas, cobran vida en el lienzo para narrar una fantasía que existe fuera de los límites del tiempo y la realidad y vive en mi mente. Esta serie narra la frustración que surge al intentar pensar en una idea inicial con la que trabajar. La confusión del comienzo y el misterio del final es lo que me guió a crear esta obra. Me interesa encontrar relaciones que se hagan eco de artistas, religiones y filósofos del pasado para crear las mías.
Mi trabajo se ha inspirado en artistas surrealistas. El surrealismo fue un movimiento de vanguardia en el arte y la literatura del siglo XX que buscaba liberar el potencial creativo de la mente inconsciente, por ejemplo, mediante la yuxtaposición irracional de imágenes. Según el principal portavoz del movimiento, el poeta y crítico Andre Breton, el surrealismo era un medio de reunir los reinos consciente e inconsciente de la experiencia de manera tan completa que el mundo de los sueños y la fantasía se uniría al mundo racional cotidiano en “una realidad absoluta
, una surrealidad ”. El trabajo de Rene Magritte junto con el de Girogio de Chirico han tenido una gran influencia dentro de mi trabajo. Otra influencia importante es el existencialismo, que es una forma de investigación filosófica que explora el problema de la existencia humana y se centra en la experiencia vivida del individuo que piensa, siente y actúa. En opinión del existencialista, el punto de partida del individuo se ha denominado “la angustia existencial” o una sensación de desorientación, confusión o ansiedad frente a un mundo aparentemente sin sentido o absurdo. Después de leer una de las obras más famosas de Albert Camus, El mito de Sísifo, mi visión del existencialismo cambió. Donde el existencialismo afirma que debemos crear nuestro propio significado, el absurdismo invita a uno a abrazar el Absurdo, enfrentar el sinsentido de todo y seguir adelante en la vida. Dentro de mi trabajo, existe una lucha constante entre estas dos ideologías y expreso estas preocupaciones a medida que desarrollé este cuerpo de trabajo. Me inspiro en escritores como Jorge Luis Borges y Ramón Gómez de la Serna que pertenecieron al movimiento ultraísta. El ultraísmo fue un movimiento literario de vanguardia, originado en España en 1918 como una oposición al modernismo tradicional que imperaba en las letras españolas desde finales del siglo XIX. No tengo una formación formal para escribir poesía, pero es precisamente por eso que reclamó la libertad de expresarme sin limitaciones. Mi trabajo, específicamente mis bocetos y escritos, son un reflejo directo de mis pensamientos e ideas automáticos sobre la pintura.

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